همه چی درباره سیستم عامل ویندوز

آیکن لایک و دیسلایک
همه چی درباره سیستم عامل ویندوز

سلام سی‌مکسی های عزیز امروزه همه ی ما با سیستم عامل ویندوز سروکار داریم و دائم از این سیستم عامل استفاده می کنیم پس طریقه کار با ویندوز را بلدیم اما ویندوز یک دنیای بزرگی است و قطعا خیلی درباره آن نمی دانیم. در این مقاله ما قصد داریم که کلی اطلاعات درباره ویندوز و ترفند های باحال به شما یاد دهیم پس با ما همراه باشید.

 

سیستم عامل ویندوز چیست؟

همانطور که در مقاله همه چی درباره سیستم عامل کامپیوتر توضیح دادیم، سیستم عامل ها رابط بین سخت افزار و نرم افزار هستند که باعث می شوند بتوان از یک کامپیوتر خروجی گرفت. پلتفرم های مختلف سیستم عامل های مختلفی دارند.

در این بین سیستم عامل ویندوز، محبوب ترین سیستم عاملی است که روی رایانه ها مورد استفاده قرار می گیرد

همه چی درباره سیستم عامل کامپیوتر💻

 

تاریخچه سیستم عامل ویندوز

احتمالا می دانید که مخترع ویندوز، استیو جابز است. اولین ویندوز در سال ۱۹۸۳ و توسط شرکت مایکروسافت به عنوان یک واسطه گرافیکی برای کاربران معرف شد. البته از سال ۱۹۸۱ ویندوز روی رایانه های شخصی IBM نصب شده بود.

این ویندوز ها بسیار ساده بودند و به جز یک بازی به هیچ عنوان هیچ گونه سرگرمی در آن ها وجود نداشت. چند برنامه کلاسیک مانند ماشین حساب و نوت و Paint در این ویندوز ها وجود داشت که البته همراه استقبال مخالفت هایی را نیز در پی داشت.

تاریخچه سیستم عامل ویندوز

 

سیستم عامل ویندوز چیست؟

می دانید که ویندوز (windows) یک واژه انگلیسی است و معنای آن پنجره ها است؛ اما کاربرد ویندوز آن است که روی کامپیوتر نصب می شود و امکان استفاده از کامپیوتر را فراهم می کند. ویندوز نام سیستم عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت که یک شرکت آمریکایی است به وجود آمده است.

ویندوز را باید سیستم عامل گرافیکی در نظر گرفت که قادر به اجرای نرم افزارها، اجرای بازی ها، پخش فیلم ها و اتصال به اینترنت، محاسبات خانگی و کارهای حرفه ای کاربرد دارد.

رابط کاربری گرافیکی که ویندوز دارد، بسیار قوی است و از بسیاری از دستگاه های جانبی پشتیبانی می کند و به همین دلیل محبوبیت بالایی در بین کاربران دارد.

سیستم عامل ویندوز چیست؟

 

وظایف سیستم عامل ویندوز چیست؟
  • مدیریت کردن پردازنده
  • مدیریت حافظه
  • مدیریت دستگاه های ورودی و خروجی
  • مدیریت کردن حافظه جانبی
  • مدیریت فایل
  • مدیریت کردن فرایند ها

 

انواع سیستم عامل ویندوز
  • سیستم عامل ویندوز ۱

در نوامبر سال ۱۹۸۵ بود که ویندوز ۱ پا به جهان گذاشت! این نسخه از ویندوز بیش تر از آن که یک سیستم کامل و تمام عیار باشد، بیشتر یک واسط تعاملی گرافیکی برای داس به شمار می رفت.

ماوس و محیط پنجره ها، دسترسی ویندوز را بیشتر می کرد، اما به صورت کلی محیط گرافیکی آن بسیار ساده و ابتدایی بود.

سیستم عامل ویندوز ۱

 

  • سیستم عامل ویندوز ۲

سیستم عامل ویندوز ۲، به صورت تقریبی دو سال پس از سیستم عامل ویندوز ۱ وارد بازار شد. در سیستم عامل ویندوز ۲ این امکان وجود داشت که پنجره ها روی یک یکدیگر قرار بگیرند. در سیستم عامل ویندوز آیکون ها ظهور کردند و این سیستم عامل قادر بود تا حافظه بیشتری یعنی ۱ مگابایت را مدیریت کند!

در این میان نسخه های مخصوص پروسسورهای i386 از یک نوآوری کلیدی پشتیبانی می کردند که یکی از این نوآوری های کلیدی، مولتی تسک برنامه های DOS بود.

سیستم عامل ویندوز 2

 

  • سیستم عامل ویندوز ۳

در ماه اکتبر سال ۱۹۹۰ بود که واسط تعاملی گرافیکی یک بازسازی کامل را تجربه کرد اما به کمال نرسید! چرا که هنوز در این نسخه ویندوز خبری از تسک بار و منوی استارت نبود؛ اما تغییرات آن بسیار قابل توجه بود، برای مثال این نسخه سیستم عامل قادر بود از کارت گرافیکی ۲۵۶ رنگ استفاده کند و از رم تا ۱۶ مگابایت را نیز پشتیبانی می کرد که جهش خوبی محسوب می شد.

سیستم عامل ویندوز 3

 

  • ویندوز ۹۵

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که ویندوز ۹۵ انقلابی در نرم افزار ها و سیستم عامل های زمان خودش بود. این ویندوز جنجالی در آگوست سال ۱۹۹۵ به همراه اینترنت اکسپلور ۴ عرضه شد. از آن جایی که ویندوز ۹۵ پس از ویندوز ۳ وارد بازار شده است، با عنوان ویندوز ۴ نیز شناخته می شود.

ویندوز ۹۵

 

  • Windows CE

در سال 1996 بود که مایکروسافت نسخه جدیدی از ویندوز را تحت عنوان Windows CE منتشر کرد. این نسخه ویندوز، کامپیوتر های جیبی را هدف قرار داد و برای اولین بار رابط کاربری ویندوز 95 را برای گجت های موبایل فراهم کرد و معماری که این نسخه ویندوز داشت، پایه ای برای محصولات بعدی مایکروسافت در حوزه موبایل شد.

طراحی که این ویندوز داشت، انرژی کمی مصرف می کرد و با حافظه های فلش سازگار بود و بدون آن که به حافظه رم زیاد نیاز داشته باشد، کار خود را به راحتی انجام می داد.

Windows CE به همراه گجت های پرتابلی که ساخت شرکت هایی مانند NEC و LG بودند به دست کاربران رسید. بسیاری از این گجت ها نسخه موبایل آفیس مانند ورد، اکسل و پاورپوینت را دارند. کاربرانی که از Windows CE استفاده می کردند، می توانستند به کمک کابل سریال RS232 فایل های خودشان را با کامپیوتر ویندوزی سینک کنند که بعدا امکان سینک کردن به کمک شبکه هم فراهم شد.

Windows CE

 

  • ویندوز ۹۸

ویندوز 98 که Memphis هم گفته می شود، در سال 1998 عرضه شد و  به صورت گسترده تری در جهان استفاده می شد، تا آن جایی که هنوز  هم از برخی از افراد از این ویندوز استفاده می کنند.

این ویندوز نسبت به سیستم عامل های قبلی امکانات بیشتری داشت که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • اینترنت اکسپلورر که مرورگر مستقل مایکروسافت است
  • داشتن قابلیت ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی
  • برخورداری از سیستم FAT 32 برای نخستین بار در بین سیستم عامل ها
  • ساپورت از USB
  • ساپورت کردن DVD

هرچند که ویندوز ۹۸ از نظر سیستم عاملی ضعیف است، اما از نظر اختصاص دادن منابع سیستم به خود، خوب است.

ویندوز ۹۸

 

  • ویندوز ۲۰۰۰

ویندوز ۲۰۰۰ در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و برای سیستم های شخصی تولید شد؛ کاربرد این سیستم عامل برای ایستگاه های کاری و سرورهای شبکه است.

ویندوز ۲۰۰۰

 

  • ویندوز XP

یک سال پس از ویندوز 2000، ویندوز XP در سال 2001 عرضه شد و تا پایان سال 2006 انتشارش ادامه یافت. بعد از تولید شدن این ویندوز، سرویسی از پک ها هم به این ویندوز افزوده شد

ویندوز XP

 

  • ویندوز ویستا

در سال 2007 ویندوز ویستا منتشر شد که محیط کاربری متفاوتی از ویندوز XP داشت و به همین دلیل کاربران نسخه XP در زمان کار با ویستا با دشواری هایی مواجه می شدند. اما با این وجود می توانیم بگوییم که شرکت مایکروسافت ویندوز ویستا را به بهترین شکل طراحی کرده است، اما در عمل این ویندوز مشکلاتی نیز به همراه داشت.

ویندوز ویستا

 

  • ویندوز ۷

در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ هفتمین نسخه از مجموعه سیستم عامل های ویندوز شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شد. این ویندوز، ویندوز ۷ نام گرفت و با هدف استفاده در سیستم های کامپیوتری شخصی و اداری به بازار عرضه شد.

ویندوز ۷

 

  • ویندوز ۸

در ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۲ این سیستم عامل به بازار عرضه شد و علاوه بر سیستم های شخصی، در تبلت ها و حتی تلفن های همراه قابل اجرا بود. ویندوز هشتمین نسل از سیستم عامل های ویندوز است و علت نام گذاری آن به ویندوز ۸ به همین دلیل است.

جالب است بدانید که یک سال بعد، ویرایشی از ویندوز ۸ به بازار عرضه شد که با نام ویندوز ۸/۱ نام گرفت.

ویندوز ۸

 

  • ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ ابتدا با عنوان نسخه جایگزین ویندوز ۸/۱ در ۸ مهر سال ۱۳۹۳ شمسی رونمایی شد، اما در ۷ مرداد سال ۱۳۹۴ نسخه نهایی آن انتشار پیدا کرد و کاستی های ویندوز ۸ را به خوبی پوشش داد. تغییراتی که در این ویندوز جدید اعمال شده است، شامل بازگشت دوباره منوی استارت، امکان استفاده از چندین دسکتاپ مجازی، امکان اجرای برنامه های دانلود شده از فروشگاه ویندوز به صورت ویندوزی، بهبود ساپورت بهتر از ماوس و کیبورد.

ویندوز ۱۰

 

  • ویندوز ۱۱

در ۲۸ ژوئن سال ۲۰۲۱ به صورت رسمی از ویندوز ۱۱ رونمایی شد که آن را توسعه یافته سیستم عامل ویندوز ان تی مایکروسافت قلمداد می کنند.

ویندوز ۱۱ کاربران ویندوز را برای تغییرات جدید بسیار هیجان زده کرده بود که می توانیم بگوییم مایکروسافت به خوبی به این هیجان پاسخ داد و در طراحی سیستم عامل ویندوز ۱۱، سنگ تمام گذاشت.

ویندوز ۱۱

 

خوشحال میشیم که با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از ما بپرشید، همچنین شما می تونید موضوعات پیشنهادی برای ما ارسال کنید تا برای شما مقالات مربوط به آن را برای شما تهیه کنیم.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *