همه چی درباره جوملا

آیکن لایک و دیسلایک
همه چی درباره جوملا

سلام سی‌مکسی های عزیز می خوایم امروز درباره ی دیکی دیگر ازسیستم های مدیریت محتوا (CMS) یعنی جوملا (Joomla) با شما صحبت کنیم، که بعد وردپرس معروف میباشد، همچنین می خوایم کلی اطلاعات درباره آن به شما بدهیم.

 

جوملا چیست؟

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز است. این سیستم مدیریت محتوا کمک می کند تا وب سایت ها و برنامه های قدرتمند پویا بسازید. این رابط بصری دارد که به شما کمک می کند تا از ویژگی ها و قابلیت های آن در کمترین زمان ممکن استفاده کنید. جوملا طی یک دهه گذشته محبوبیت عظیمی کسب کرده و با موفقیت یه عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم های مدیریت محتوا در سطح جهان رشد کرد. از بدو تأسیس در سال 2005، این برنامه موفقیت آمیز را بدست آورده است و مطمئناً تا به امروز بیش از 99 + میلیون بارگیری دارد.

جوملا به زبان PHP نوشته شده است و از پایگاه داده MySQL برای ذخیره داده ها در ضمن استفاده از تکنیک های برنامه نویسی شی گرا استفاده می کند. می توان آن را با نصب یک کلیک از طریق کنترل پنل میزبانی وب تنظیم کرد.

جوملا چیست؟

 

اساس کار جوملا چیست؟

تیم مدیریت اولیه جوملا این CMS را بر اساس زبان PHP ساختند و بیشتر از آنکه یک سیستم مدیریت محتوا باشد، یک فریم‌ورک است و امکانات خیلی خوبی را برای گسترش به شما ارائه خواهد کرد. جوملا می‌تواند امکانات خوبی را در زمینه تالارهای گفت‌وگو، تجارت الکترونیک، گالری‌های تصاویر و ارتباط کاربران با یکدیگر به صورت اپلیکیشن‌های تحت وب ایجاد نموده و در اختیار کاربران قرار دهد.

جوملا بر اساس شی‌گرایی نوشته شده است و از الگوهای طراحی نرم‌افزار (Design Patterns) در این سیستم استفاده شده است که باعث بالا رفتن جامعیت و پایداری این پلتفرم شده است و می‌توان گفت یک استخوان‌بندی قدرتمند را برای این سیستم مدیریت محتوا فراهم کرده است. پایگاه داده مورد استفاده توسط این سیستم MySQL می‌باشد.

همین‌طور این برنامه قابلیت‌های خوبی برای کار با بلاگ، فیدهای RSS و ترجمه‌های آنلاین سایت برای سایت‌های چندزبانه دارد. بیش از 6000 افزونه برای جوملا از سایت رسمی آن قابل دانلود است و البته افزونه‌های دیگری نیز وجود دارد که به صورت غیررسمی و عموما غیررایگان ارائه شده‌اند و می‌توانید از آنها در سایت خود استفاده کنید. معماری این سیستم مدیریت محتوا بر اساس استانداردهای جامعه استانداردسازی GNU نیز به رسمیت شناخته می‌شود و با توجه به اینکه سیستم‌هایی با معماری پایه برای سیستم‌های Unix و لینوکس ارائه شده‌اند بعضا از اصطلاح توزیع برای ورژن‌های مختلف آن استفاده می‌شود.

اساس کار جوملا چیست؟

 

تعدادی از مزایای جوملا
  • متن باز و رایگانجوملا از همان ابتدا به صورت رایگان و متن باز ساخته شده است که بدون نیاز به پرداخت هزینه می‌توانید از آن استفاده کنید. کافی است به وب‌سایت رسمی جوملا مراجعه کرده و با دانلود این سیستم و آپلود بر روی هاست مراحل نصب جوملا را طی کنید.اما در مقابل همین رایگان بودن، برای اینکه بتوانید به امکانات بیشتر دسترسی داشته باشید یا اینکه سایت شما ظاهر بهتری داشته باشد، اسکریپت به صورت خام برای شما ناکافی بوده و نیاز است که اقدام به خرید و استفاده از قالب و افزونه‌های جوملا کنید. هر یک از این موارد بسته به قابلیتی که دارند دارای هزینه جداگانه هستند که در مجموع یک هزینه کلی برای شما خواهد داشت.
  • پشتیبانی از زبان فارسیپیشینه این سیستم به نرم افزار مامبو بر می‌گردد که در سال 2001 منتشر شد، اما به دلیل فراز و نشیب‌هایی که داشت مجددا از پایه تغییراتی به خود گرفته و در سال 2005 به صورت عمومی با نام جوملا عرضه شد.از آنجایی که از همان ابتدا ایده جهانی بودن سیستم مطرح شده بود، تیم توسعه جوملا روی توسعه سیستم به سایر زبان‌ها تمرکز کرده و نهایتا نوبت به زبان فارسی رسید و برای کاربران فارسی زبان نیز در دسترس قرار گرفت. حال با خیالی آسوده می‌توانید از این سیستم که به صورت کامل از زبان فارسی و راست چین شده پشتیبانی می‌کند استفاده کرده و سایت خود را ایجاد کنید.
  • وجود ماژول و کامپوننت رایگانماژول‌ها، کامپوننت یا همان پلاگین‌ها بسته‌های نرم افزاری هستند که با قرارگیری در کنار هسته اصلی سیستم امکان ایجاد قابلیت‌های جدید را به سیستم می‌دهند. جوملا نیز به کمک همین افزونه‌ها می‌تواند انواع امکاناتی که به صورت پیش فرض روی بسته نرم افزار خام وجود ندارد، برای شما فراهم نماید.به عنوان مثال در حالت پیش فرض امکان ساخت فروشگاه با جوملا برای فروش محصولات وجود ندارد و لازم است که به کمک پلاگین‌های مربوط به ایجاد فروشگاه این بستر را برای این سایت ساز فراهم کنید.

تعدادی از مزایای جوملا

 

خوشحال میشیم که با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از ما بپرشید، همچنین شما می تونید موضوعات پیشنهادی برای ما ارسال کنید تا برای شما مقالات مربوط به آن را برای شما تهیه کنیم.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *